Hyldebærsaft

Mine hyldetræer bugner lige nu af hyldebær. 
En af mine barndomsminder er at drikke varm hyldebærsaft hos min mormor og morfar i Vestjylland.
Nu var det på tide, at jeg selv prøvede kræfter med det. Da duften spredte sig i mit køkken, var jeg med det samme tilbage på Solvang - mine bedsteforældres husmandssted.

Jeg lavede en lille portion, da det tager en del tid at ribbe alle hyldebærrene.

Opskrift på ca. 1 l. hyldebærsaft.

500 g. hyldebær
3,5 dl. vand
50 g. sukker
1/4 tsk. flydende atamon

Hyldebærrene ribbes, skylles og koges med vandet i ca. 30 min.
Bærrene hældes til afdrypning i et klæde over en si i et par timer.
Kog saften op med sukkeret til dette er opløst.
Tilsæt atamon og hæld saften på rene, atamonskyllede flasker.




Saften drikkes ufortyndet og kan nydes varm eller kold.

Kommentarer