Bønnesalat


Denne salat som jeg oprindelig har fra Suveræne Succeser passer perfekt til julemad og er et godt alternativ til f.eks. Waldorfsalat.

1 god håndfuld valnødder
1 lille drys salt
1 spsk honning
2 store røde peberfrugter
1 fed hvidløg, finthakket
1 spsk balsamico
300 g. friske bønner (grønne)
1 stort syrligt æble
1 bakke/potte brøndkarse (jeg har brugt rucola, hvis jeg ikke har kunnet finde brøndkarse)

Rist nødderne med salt på en meget varm pande. Vend rundt i dem - pludselig går det stærkt! Tag panden af blusset og tilsæt med den samme honningen. Vend det sammen og hæld de karameliserede nødder på en tallerken for at køle af.

Skær peberfrugterne i stave og steg dem på en pande med salt og peber til de er møre - ca. 5 min. Tilsæt hvidløg og balsamico og rør godt rundt i det. Lad det køle af
Nip bønnerne og damp dem i ca. 4 min. til de er næsten møre. Skyl dem i kold vand og kom dem i en skål.
Skær æblet i tern.
Vend peberfrugter og æbler i bønnerne. Tilsæt valnødder og brøndkarse og server straks.






Kommentarer

Send en kommentar