Flæskesteg med kartoffeltærte og bønnesalat


Vores gode venner Sommer og Rikke kom forbi i lørdags til før-fødselsdag, da de desværre ikke havde mulighed for at komme til min 30-års fødselsdag på lørdag.
Vi serverede en, hvis jeg selv skal sige det, ret perfekt flæskesteg med gode sprøde svær, kartoffeltærte og en lækker bønnesalat (som jeg har fra Suveræne Succeser).

Flæskestegen vejede 1150 g. og fik 2 timer ved 160 grader og derefter 15 min. ved 220 grader.
Den blev lagt på en rist i en bradepande. I bunden lagde jeg

1 gulerod i grove stykker,
1 løg i grove stykker
nogle timiankviste
3 laurbærblade
et stort skvæt rødvin
vand

Stegen blev ridset, gnedet med godt med groft salt og et par laurbærblade i mellem sværene.
Ca. 15 min. før stegen er færdig kan skyen tages fra.

Si skyen og skum den for overflødigt fedt. Kog den op og jævn den med maizena/vand.
Smag til med ribsgelé og tilsæt gerne en sjat fløde.

Server med:

kartoffeltærte - Opskrift

Bønnesalat - Opskrift

Til dessert fik vi Rabarberlagkage

Kommentarer