Stracciatella-is (vanilleis med chokoladestykker)


Denne is kan i virkeligheden bruges som basisis og tilsættes hvad man ønsker - nødder, oreos, chokoladeknapper etc. Jeg er ikke så meget til fed flødeis, så jeg bruger altid primært mælk i mine isopskrifter. Det giver en is i stil med italiensk gelato.

2 æggeblommer
1 æg
125 g. sukker
1 stor tsk. vanillesukker
1 tsk. maizena
4 dl. letmælk
1,5 dl. piskefløde
75 g. meget finthakket chokolade

Pisk æggeblommer, æg, sukker, vanille og maizena i en skål til det er hvidt og skummende.
Varm mælken forsigtigt op. Tilsæt mælken i en tynd stråle under konstant omrøring.
Hæld blandingen tilbage i gryden og varm det forsigtigt op i ca. 2 min. Det må endelig ikke koge!
Køl blandingen af i køleskabet. Når den er helt køleskabskold køres den i en ismaskine i ca. 40 min.
Har du ikke en sådan, køb en eller følg anvisningen her: Link 
Chokoladen tilsættes efter halvdelen af frysetiden.

Tip!
Sæt ismaskinen ind i køleskabet, mens den kører. Det halverer indfrysningstiden :)


Kommentarer