Mirabellekompot/Mirabellemarmelade

Lørdagens høst i haven

Jeg har et kæmpe mirabelletræ i haven, men det er sjældent, jeg når at samle mirabellerne ind, før de begynder at rådne, hvilket sker temmelig hurtigt. Men her i weekenden blæste det temmelig meget, og det gjorde, at mirabellerne væltede ned, mens vi var ude at grave vores nye store bed.
Jeg fik samlet 2500 g. og de blev til en dejlig, syrlig mirabellekompot.
Endnu står den bare i glassene, men jeg tænker, at den skal bruges som marmelade, erstatte æblemos i en gammeldags æblekage, være tilbehør til is, fyld i en lagkage...you name it.

Jeg har her skaleret opskriften ned til 1 kg. mirabeller. Så kan man selv gange op/dividere, hvis det er nødvendigt.

1 kg. mirabeller med sten
500 g. sukker (meget gerne rørsukker)
Geleringsmiddel til marmelade (se på bagsiden af posen for mængde)

Atamonskyllede glas

Kog mirabellerne op med sukkeret. Når de er godt kogt ud, hældes kompotten igennem et dørslag og stenene sorteres fra.
Kom kompotten på skoldede/atamonskyllede glas og luk dem med det samme.
Opbevar køligt.

Kommentarer