Gulerodsboller


I dag har jeg bagt gulerodsboller til min søns frugtpose i børnehaven. De blev lavet ud fra, havd jeg havde i skabet og køleskabet af ingredienser, og jeg synes, de er blevet meget vellykkede. 

Dette er en stor portion, som giver 24 store boller.

100 g. knækkede hvedekerner
1 1/2 dl. vand

4 dl. vand
50 g. gær
2 dl. yoghurt naturel
1/2 dl. flydende margarine
4 mellemstore gulerødder - fintrevet 
2 tsk. salt
2 æg
300 g. grahamsmel
ca. 1 kg. hvedemel

Mælk til pensling

Kog hvedekernerne i de 1 1/2 dl. vand i 2-3 min.
Kom dem herefter i en stor skål/røremaskine. Tilsæt de 4 dl. vand og udrør gæren heri. Tilsæt de øvrige ingredienser (hold lidt af melet tilbage).
Ælt dejen godt sammen og stil den til hævning et lunt sted i 1 time.


Slå dejen ned på køkkenbordet og ælt den igennem. Form dejen til 24 boller og sæt dem på bageplader.
Lad dem efterhæve mens ovnen varmes op til 220 grader (ca. 15 min.).
Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca. 20 min.


Kommentarer