Fyldte portobellosvampe


Her til nytår kunne man i min lokale Superbrugs få nogle flotte store portobellosvampe. Jeg har ingen erfaring med sådan nogle, men i år skulle det gøre det ud for min garniture til nytårsmenuen.
Jeg må sige, at jeg er virkelig positivt overrasket. Det er virkelig en dejlig svamp med masser af smag og konsistens - næsten kødagtig. Den kan serveres både som selvstændig frokostret eller som tilbehør til et stykke kød.
Den kan fyldes med mange andre ting, end det, jeg har gjort her.



Opskriften her giver 4 store fyldte svampe

4 store portobellosvampe
1 pk. bacon
1 skalotteløg (eller et lille løg)
1 rødløg
1 stort fed hvidløg
1 rød peber
5 store soltørrede tomater i olielage
1 spsk. balsamico
50 g. revet prima donna (eller parmesan)


Steg baconen og bræk dem i helt små stykker.
Skyl svampene og dup dem tørre. Skær stilkene af og hak dem groft.
Hak løg, rødløg fint. Pres hvidløget. Skær peberfrugten i små tern. Hak de soltørrede tomater.
Svits løg, rødløg og hvidløg i lidt smør. Tilsæt peberfrugt, hakkede stilke fra svampene og soltørrede tomater og varm det godt igennem. Tilsæt balsamico og varm det igennem igen.
Fordel fyldet i svampene. Top med revet prima donna.
Sæt de fyldte svampe på en bagerist og bag dem i ca. 12 min. v. 200 grader.
Servér straks.

Tip: Gør svampene klar i god tid forvejen, så de bare skal i ovnen umiddelbart før servering.

Kommentarer