"Det gyldne tårn" - lagkage med rabarbermousse og citroncreme





I juni var vi til et fantastisk bryllup hos vores venner Sofie og Jens. Normalt er jeg faktisk ikke så begejstret for bryllupskager, da jeg synes, de har en tendens til at blive kvalmende. Denne gang måtte jeg dog bøje mig i støvet. De fik deres bryllupskage fra La Glace og den var en bryllupsudgave af deres kage "Det gyldne tårn". Den er perfekt sammensat af syrligt og sødt.
Jeg har i al ydmyghed forsøgt at genskabe denne kage.
Resultatet er blevet rigtig godt. En ret lækker kage, men jeg har dog lidt at lære ift. at overtrække en kage med marcipan.

Lagkagebunde
Jeg valgte at snyde denne gang, da jeg var lidt tidspresset. Så lagkagebundene blev købt hos bageren.
Havde jeg haft tiden, havde jeg bagt selv - opskrift


Rabarbermousse
Opskriften på denne mousse har jeg fra Pyntekagen.blogspot.

250 g rabarber, renset og snittet i ca. 1 cm

3 spk sukker
1 dl. vand
1 tsk vaniljesukker
3 blade husblas
3 dl. piskefløde

Læg husblassen i blød i koldt vand i minimum 10 min. Kog rabarber med vand og sukker til det er mørt.
Pres vandet fra husblassen og rør det ud i den let afkølede rabarbermasse. Tilsæt 1 tsk. vaniljesukker. Rør det hele sammen og stil på køl.

Pisk fløden godt til skum og rør den afkølede rabarbermasse heri. 

Citroncreme
Simpelthen verdens nemmeste creme!
250 g. mascarpone
ca. 50 g. lemoncurd

Pisk de to ingredienser sammen. Tilsæt evt. lidt mere lemoncurd - smag til.

Læg en lagkagebund på et fad i en kagering. Fordel først rabarbermoussen på bunden. Læg en bund ovenpå og fordel citroncremen herpå. Slut af med en lagkagebund.

Lad kagen trække natten over.

Marcipanovertræk
250 g. marcipan
250 g. flormelis
1 tsk. flydende honning

Man kan gøre to ting.
1. ælte det sammen i hånden (det er hårdt arbejde)
2. komme det i en foodprocessor og køre til det er godt blandet.

Udrul marcipan mellem to stykker bagepapir (eller plast), så det er stort nok til at dække hele kagen.

Overtræk kagen med marcipanen. Det er nemmest, hvis man er to...

Pynt:
Chokolade"pinde" (smelt lidt mørk chokolade, lav et lille kræmmerhus af madpapir, kom den flydende chokolade heri og sprøjt små pinde ud på et stykke staniol. Lad dem stivne)

Toppe af italiensk marengs
150 g. flormelis
1 æggehvide

Pisk de to ingredienser sammen. Kom massen i en sprøjtepose med en stjernetyl. 
Sæt små toppe på kagen.
Brænd toppene en anelse med en creme brulée-brænder, så de bliver let gyldne i toppen. 

Stik chokoladepindene ind i toppene.

Slut af med citronskal revet med en citrusskræller.



Kommentarer