Chokoladekage med trøffel og friske hindbær


I år bugner buskene med hindbær som aldrig før. På det tidspunkt, hvor denne kage blev bagt, var hindbærsæsonen endnu ikke på sit højeste, så en portion som denne passede fint til pynt på kagen. Opskriften på selve kagen kommer fra min yndlingskagebog "Kager der smager", dog er pynten anderledes på min kage, og jeg tror faktisk, jeg ville synes, den ville blive for kvalm for mig uden frugten.

Man spiser ikke så stort et stykke, så der er nok til 8 personer.


125 gram smør
2,5 dl sukker
1 dl kakao
2 tsk vaniljesukker
2 æg
2 dl hvedemel

Trøffeltop
200 g. mørk chokolade
1½ dl piskefløde
2 spsk smør

1-2 dl. piskefløde
Friske hindbær, som du lyster. Jeg bagte denne kage første gang i starten af hindbærsæsonen, så den blev ikke dækket helt. Jeg bagte den igen lidt senere, og her blev kagen helt dækket af hindbær...uhmmm :)


Smelt smørret og rør sukker, kakao og vaniljesukker i. 
Rør æggene i, et ad gangen, og til sidst melet. Fordel dejen i en smurt tærteform med løs bund. Bag kagen nederst i ovnen i cirka 20 minutter ved 175 grader - den skal være lidt blød i midten. Sæt kagen til side, men trøffeltoppen laves.


Hak chokoladen. Bring piskefløde og smør i kog under omrøring. Tag gryden fra varmen, rør chokoladen i og lad den smelte. Hæld massen i en skål og lad den køle af i køleskabet i cirka en time - den må ikke blive for stiv. Fordel trøflen over kagen og glat den ud. Opbevar kagen på køl og pynt den med flødeskum og hindbær umiddelbart før servering.

Kommentarer