kyllingekødboller i tomatsauce med pasta

En lækker hverdagsret, som både børn og voksne spiste med stor velbehag. Dette er ikke en selvfølge med to til tider kræsne knægte på 5 og næsten 8...

Kødboller
500 g hakket kyllingekød
salt og friskkværnet peber
en lille håndfuld frisk oregano
en lille håndfuld frisk salvie, finthakket
50 g friskrevet parmesan
1 æg
0,5 dl. mælk
50 g. brødkrummer af hvedebrød fra i går. 
Salt og friskkværnet peber

Olie til stegning

Tomatsauce
1 løg, fint hakket
2 fed hvidløg, presset
1 spsk. olivenolie
1 dåse hakkede tomater
2 store friske tomater (eller 1/2 ekstra dåse), skåret i grove stykker
En håndfuld frisk oregano og salvie
½ dl hvid balsamicoeddike
1 dl. hvidvin
1 dl. vand
1 grøntsagsbouillonterning
salt og friskkværnet peber
evt. et skvæt rødvin

ca. 400 g. pasta
friskrevet parmesan/grana
En god grøn salat

Bland alle ingredienserne  til kødbollerne til en lind fars. 
Lad farsen hvile i min. 1/2 time. I mens laves tomatsaucen

Svits løg og hvidløg i olie. Tilsæt begge slags tomater, krydderurter, vin, balsamico, vand og bouillon. Lad det simre i min. 15 min. Smag til med salt, peber og evt. et skvæt rødvin. Jeg kørte stavblenderen en hurtig tur igennem saucen. Ikke så den blev helt glat, men så der ikke var store stykker tomat (igen de kræsne drenge...;) 

Form farsen til kødboller på størrelse med valnødder. Steg dem på en pande, til de er gyldenbrune. Kom dem herefter op i tomatsaucen og lad det simre sammen i ca. 10 min.

Servér med kogt pasta, ost og salat.

Kommentarer